Milyen teendőim vannak, ha be szeretnék költözni az idősek otthonába?
Először is kérjük, figyelmesen olvassa végig a honlapon található információkat! A jelentkezéshez szükséges nyomtatványokat töltse le a honlapról (Letölthető dokumentumok vagy Dokumentumtár menüpont)!
Ha ez nem lehetséges, vagy nem szeretne az intézmény honlapján keresgélni, akkor kérjen időpontot a személyes ügyintézéshez az alábbi telefonszámon:
76/492-138/116-os mellék.
Itt az intézményi felvételekkel foglalkozó kollégáinkkal tud egyeztetni arról, hogy mikor tudja személyesen átvenni a jelentkezéshez szükséges nyomtatványokat!
A kitöltési útmutatóban foglaltak szerint töltse ki
- a Nyilvántartási adatlapot,
- a jövedelem- és vagyonnyilatkozatot,
illetve háziorvossal vagy szakorvossal töltesse ki
- az egészségügyi állapotra vonatkozó igazolást,
- az értékelő adatlap orvos által kitöltendő részeit.
AZ ÉRTÉKELŐ ADATLAP KITÖLTETÉSE ELŐTT MINDKÉPPEN KÉRJEN ÚTMUTATÁST A FELVÉTELT INTÉZŐ KOLLÉGÁNKTÓL!
A kitöltött nyomtatványokhoz mellékelje a szükséges igazolásokat (iratmásolatok, zárójelentések, jövedelemigazolás stb.), majd a dokumentumokat juttassa el intézményünkbe! Személyesen előzetes telefonos egyeztetés után hozhatja be az iratokat a felvételt intéző kollégánknak.
Milyen kizáró tényezője lehet az intézményi elhelyezésnek?
A jelenleg hatályos jogszabályok alapján, amennyiben a kérelmező személy pszichiátriai- vagy szenvedélybetegségben szenved, ellátásáról más intézmény keretében kell elkülönítetten gondoskodni, így idősek otthonában nem helyezhető el.
Mikor várható a felvétel? Mikor költözhetek be?
A felvétel várható ideje függ a kérelmezők egészségi állapotától, szociális helyzetétől és az intézményben rendelkezésre álló férőhelyek számától, ezért általánosságban előre nem lehet megmondani, hogy a felvételi kérelem benyújtása után mikor kerülhet sor az intézményi felvételre. A várakozási idő több hónap, akár több év is lehet, ezért érdemes minél hamarabb beadni a jelentkezési kérelmet. Maga a jelentkezés nem kötelezi a kérelmezőt semmire, bármikor dönthet úgy, hogy hosszasabban szeretne várakozni, illetve, hogy nem kíván élni a felajánlott férőhellyel.
Ha a kérelmező állapotának, ellátási szükségletének megfelelő szabad hely van az intézményben, akkor értesítést küldünk a férőhely elfoglalásának lehetőségéről. A kérelmező ezen értesítést követő nyolc napon belül költözhet be az intézménybe.
Meg lehet tekinteni a szobát beköltözés előtt?
A felvételi kérelem beadása előtt kérjük, tekintse meg a honlapon a szobáinkról készült fényképeket ill. videókat! Közvetlenül beköltözés előtt – előzetes telefonos időpontegyeztetést követően – a szoba természetesen megtekinthető.
Milyen szobák vannak az intézményekben?
Az elhelyezés két- három- és négyágyas szobákban történik.
Milyen bútorokat vihetek be az intézménybe?
Egyedi használati tárgyak, kisbútorok ill. elektromos berendezések csak előzetes egyeztetés után hozhatók be az intézménybe, mert tekintettel kell lennünk a szobák korlátozott befogadóképességére, a már meglévő intézményi, illetve szobatársi bútorokra egyaránt. Kérjük, beköltözés előtt figyelmesen olvassa el az intézmény házirendjét!
Étkezésnél menü, illetve diétás étrend választására van-e lehetőség?
Szakorvosi javaslat alapján előírt diétákat biztosít az intézmény. Menü választására nincs lehetőség.
Hogyan, mi módon lehet a térítési díjat fizetni?
Amennyiben a lakó nyugdíja az intézménybe érkezik, úgy a térítési díjat és a gyógyszerköltséget az intézmény levonja, majd a fennmaradó összeget a lakónak kifizeti.
Amennyiben a lakó nyugdíja NEM az intézménybe érkezik, úgy a térítési díjat csekken vagy átutalással lehet befizetni az intézmény számlájára.
A térítési díj befizetésének módjáról és mértékéről beköltözés előtt tájékoztatást adnak kollégáink, az ezzel kapcsolatos nyilatkozatok kitöltésében segítenek.
Milyen nehézségekre kell számítani az idősotthonba való költözéssel?
A beköltözőknek a megszokott, régi otthonuk elhagyása és a másokhoz való alkalmazkodás szokott leginkább nehézséget okozni. Nehéz elfogadni azt, hogy az intézményben az otthon megszokottnál kisebb élettér, kevesebb tárolási lehetőség áll rendelkezésre, és így a sok éven keresztül gyűjtögetett tárgyak, az otthoni szekrénysor, a dísztárgy-gyűjtemény nem fog elférni az idősek otthonában. Szintén nehéz megszokni, hogy lesz szobatárs, tehát egy idegen ember szokásaihoz, természetéhez kell alkalmazkodni. Mindezeken felül még az intézmény rendjéhez is hozzá kell szokni, ami azzal is járhat, hogy az addigi napirenden, szokásokon is módosítani szükséges.
Ez kihívás minden beköltözőnek, és több-kevesebb időbe, néha hónapokba is beletelik, mire sikerül megszokni az intézményi életet. Sokat segít, ha a beköltöző lakó saját maga is meg van győződve arról, hogy több az előnye és pozitív hozadéka van az idősek otthonában való életnek. Biztonság, kiszámítható ellátás, társaság, programok.
Fontos, hogy az idős ember saját akaratából költözzön be az intézménybe, és ne csak a családi unszolásnak engedve. Sokat segít az is, ha nem az „utolsó pillanatban” adják be a kérelmet és nem akkor születik a döntés az idősek otthonába való költözésről, amikor már „nincs más lehetőség”, mert annyira meggyengült a leendő lakó egészsége.
Az intézménybe való beköltözés megkönnyítéséért minden idős, sőt még csak „idősödő” embernek azt javasoljuk, hogy „időben”, testi-szellemi képességeik, aktivitásuk birtokában tájékozódjanak a majdani ellátási lehetőségekről, és saját döntésük alapján adják be intézményi felvételi kérelmüket. A kérelem beadása költséggel nem jár, beköltözésre nem kötelez.
Van-e lehetőség az intézményi jogviszony megszüntetésére?
Van. A megszüntetés az ellátott saját, vagy törvényes képviselőjének írásbeli kérésére indoklás nélkül kezdeményezhető. A felek megegyezése szerinti időpontban, ennek hiányában a bejelentést követő 30. napon szűnik meg a jogviszony. A felmondás részletes leírását az intézménnyel kötött megállapodás tartalmazza.
Elhagyhatom-e az intézményt?
Alapvetően igen. Ennek korlátozása csak indokolt egészségi- ill. mentális problémák esetén, meghatározott feltételek mellett lehetséges.
Hosszabb idejű, több napos távollétet legalább 3 munkanappal előbb szükséges jelezni. A távollétre vonatkozó részletes szabályok az intézménnyel kötött megállapodásban találhatók.
Az intézmény elhagyását minden esetben jelezni kell az osztályon szolgálatban lévő nővérnek.
Milyen orvosi ellátás van az intézményben?
Az intézménynek saját háziorvosa van, aki rendszeresen vizitel az osztályokon. A szakorvosi vizsgálatokra betegszállítók segítségével juttatjuk el lakóinkat.
A betegszállítás milyen módon történik, ha időpontra kell a szakrendelésen megjelenni?
A szállítás egészségbiztosítási szerződéssel rendelkező betegszállító cég segítségével történik. Lehetőség van arra is, hogy a lakó saját költségén magán betegszállító céggel vagy családja segítségével jusson el a vizsgálatra. A választott szállítási módról a vizsgálat előtt pár nappal a nővérekkel, illetve az osztályvezető ápolóval szükséges egyeztetni.
Megtarthatom-e a saját háziorvosomat beköltözés után?
Igen, bár nem biztos, hogy ez a legjobb választás. Az intézmény saját háziorvosa az osztályokon vizitel, rosszullét esetén akár a lakószobában is megvizsgálja a beteget. Ha intézményen kívüli háziorvosa van valakinek, problémás lehet a hozzá való eljutás.
Miért kell beköltözés után az idősotthon címére bejelentkeznem?
A lakcímkártyán lakcímként annak a címnek kell szerepelnie, ahol életvitelszerűen, tartósan lakik az adott személy. Az otthon lakói esetében ez az intézményben valósul meg, ezért kell beköltözést követően az intézmény címére bejelentkezni.
A beköltözésben segít-e az intézmény?
A beköltözés alapvetően családi/baráti segítséggel történik.
Látogatáskor a szobában hozzátartozó tartózkodhat-e?
A Margaréta Otthonban a házirend szerinti szabályok betartásával tartózkodhat hozzátartozó a szobában. A látogatás alapvetően az intézmény aulájában, illetve udvarán történik, a lakószobákban a fekvőbetegek, valamint a végstádiumban levő betegek látogathatók. Fennjáró lakók esetén az osztályos mentálhigiénés munkatárssal telefonon előre egyeztetett esetekben történhet látogatás a lakószobákban.
Milyen ellátást tudnak biztosítani?
Az intézmény a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény szerinti teljes körű ellátást biztosít, amely többek között magában foglalja a 24 órás felügyeletet, a napi háromszori fő- és kétszeri kisétkezést, a tisztálkodást segítő három váltás textíliát és a tisztálkodáshoz szükséges anyagokat, eszközöket, valamint az egészségügyi alapellátást. A további ellátásokról részletesen az intézménnyel kötendő megállapodásban olvashat, amelynek mintája a „Dokumentumtárban” megtalálható. Kéjük, olvassa el figyelmesen!
Milyen színvonalú elhelyezést tudnak biztosítani?
Az intézmény átlagos minőségű elhelyezési körülményeket biztosít. Kérjük, nézze meg a honlapon található fotókat és videókat!
Miért kell a temetésről előre nyilatkozni?
Egyrészt mindenkinek joga van életében nyilatkozni arról, hogy elhunytakor milyen végtisztességet szeretne. Ennek tisztázása a hozzátartozók számára is nagy segítség, mert nem a haláleset bekövetkeztekor, a gyász fájdalmai közt kell meghozniuk ezeket a döntéseket.
Másrészt, ha valaki az intézményben halálozik el, akkor az ilyenkor szükséges teendőket a nővéreknek kell ellátniuk (ezek a teendők különböznek koporsós és hamvasztásos temetés esetén). A kollégáknak tudniuk kell, hogy melyik hozzátartozót értesítsék, illetve melyik temetkezési vállalkozót hívhatják a szállítás végett. Ezért szükséges előre nyilatkozni a temetés módjáról, a szállításról és az értesítendő hozzátartozó személyéről.
Beköltözés előtt milyen kötelezettségei vannak a hozzátartozónak?
Legfontosabb feladata segíteni a kérelmezőt az intézmény megismerésében, a felvétel menetének kezdeményezésében, a nyomtatványok és tájékoztatók értelmezésében.
Legalább középsúlyos demenciával küzdő idős esetében a hozzátartozó feladata kezdeményezni a gondnokság alá helyezést, erről bővebb információt a felvételeket intéző kollégánktól kérhet.
Beköltözés után milyen feladatai lehetnek a hozzátartozónak?
Fontos hozzátartozói feladat a kapcsolattartás az időssel és az intézménnyel is. A rendszeres látogatás, a családi kapcsolatok megtartása nagyon lényeges az idősek testi-lelki egészsége szempontjából. Amennyire lehetséges minél több családtaggal maradjon meg az élő kapcsolat, a személyes találkozások öröme. Kiemelt szerepe van ebben az unokáknak is, fontos, hogy ők is alkalmanként eljöjjenek látogatóba. A látogatások során sokat tehetnek idős hozzátartozóikért azzal is, ha nem csak beszélgetnek, hanem közösen sétálnak egyet az udvaron.
Sokat jelent az is, ha hazaviszik családlátogatásra, bevásárolnak részükre, esetleg együtt mennek el vásárolni vagy a városba nézelődni. Orvosi vizsgálatokra való eljutásnál is jól jöhet a család segítsége.
Kérjük a hozzátartozókat, hogy tartsák a kapcsolatot a dolgozókkal is, tájékozódjanak szerettük állapotáról, kérjenek információt kollégáinktól, probléma esetén pedig jelezzenek!
A Margaréta Otthonhoz tartozik a Nyíri úti Nyugdíjasház is?
Nem. A Nyugdíjasházban magán- és önkormányzati tulajdonú garzonlakások vásárolhatók illetve igényelhetők, és azokban az Egészségügyi és Szociális Intézmények Igazgatósága szociális alapszolgáltatásokat (étkeztetés, házi segítségnyújtás) biztosíthat az ott lakók kérelmére. A Margaréta Otthonban, mint tartós bentlakást biztosító szociális intézményben, tulajdonjog szerzése nélkül, többágyas szobákban történik az elhelyezés.